Zmiany w Formule 1
Letošní sezóna je pro závodníky F1 naprosto výjimečná. Po dvaceti letech došlo k největším změnám v úpravách monopostů, a jak jsou tyto změny podstatné, se ukázalo již v prvních podnicích.
Ten sezon jest dla zawodników F1 absolutnie wyjątkowy. Po dwudziestu latach wprowadzono największe zmiany parametrów bolidów. Jak istotne są te zmiany, pokazały już pierwsze wyścigi.
Silnik z turbodoładowaniem
Największą zmianą, która jest również obowiązkową to silnik z turbodoładowaniem. Zastępuje on ośmiocylindrowy silnik sześciocylindrowym. Ponad to, prędkość obrotów jest niższa, osiągając wartości do 15000 obrotów na minutę. Wykorzystywany jest również nowy system gromadzenia energii ERS.
Wielu fanów Formuły 1 wskazuje na niezwykle ciche silniki, co według nich psuje wrażenia. Dotychczasowe jednostki o pojemności 2,4 litra zostały zastąpione nowymi o pojemności 1,6 litra, co jest bardzo radykalną redukcją.
Rura wydechowa
Zamiast dwóch rur wydechowych, które były umieszczone po bokach bolidu, obowiązkowa jest jedna znajdująca się na środku. Dzięki temu wokół skrzydła jest mniej spalin, co zwiększa ciśnienie na tylną część bolidu.
Rewolucja kologiczna
Ponad to, F1 będzie bardziej przyjazna dla środowiska, dzięki nadchodzącej rewolucji ekologicznej. Ta polega głównie na zmniejszeniu zużycia paliwa. Będzie to o 30 procent mniej niż dotychczas. Wcześniej objętość zbiornika była limitowana do około 160 kg paliwa. Obecnie limit wynosi 100 kg. Kierowcy będą mogli przełączać się pomiędzy tradycyjnym paliwem i elektronicznym systemem ERS, który zastąpił system KERS.
Skrzydło
Przednie skrzydło musiało zostać zwężone o około 150 mm, aby uzyskać lepszy przepływ powietrza wokół przedniej części silnika. Czubek bolidu będzie się znajdował niżej, aby zapewnić lepszą przyczepność pojazdu, na prostych i zakrętach.
Skrzynia biegów
Pewne zmiany odnotowały regulacje dotyczące skrzyni biegów. Zamiast siedmiu biegów jest teraz osiem. Wcześniej skrzynia biegów musiała wytrzymać 5 wyścigów, teraz 6.
Niektóre kolejne zmiany w F1
Zmian jese znacznie więcej, również tych, które nie dotyczą bezpośrednio bolidów. Na przykład niezmienne numery startowe, które nie będą przydzielane na podstawie wcześniejszych wyników. Za wyjątkiem mistrza, który będzie jeździł z numerem 1. Zmieni się również system punktacji, czy system treningowy.
Jednak dopiero po sezonie możemy zweryfikować, czy te zmiany to zmiany na lepsze, czy raczej na gorsze. Niektórzy fani są pozytywnie zaskoczeni, inne łapią się za głowę. Generalnie można powiedzieć, że nowoczesna Formuła 1 będzie bardziej cicha, ekologiczna. Pytanie, na ile pozytywna wiadomość jest to dla miłośników mocnych silników spalinowych.